Første gang registrert |
14.08.1953 |
Kjennemerke |
TB 4, Z-45296 (10.04.1969) |
Vekt |
7710-8160 kg. Registrert for 6 personer |
Motor |
240 cu.in/3936 ccm – 108 Hk |
Pumpe |
Motordrevet midtmontert John Bean høytrykkspumpe, 60kg vanntrykk |
Annet |
Beredskap i Tønsberg brannvesen (TB) fra 1953 til 1971 Høytrykksbilen ble kalt Kosmos. Det forstår man når man ser fasong og størrelse i forhold til de tidligere bilene. |
På forsommeren 1951 ble det besluttet å anskaffe en høytrykksvogn. Chassis med pumpe kom til Tønsberg 13.juni 1952 fra verksted på Hamar, hvor høytrykksagregat og pumpe er blitt montert, og satt til Hallenstvedt og Jensen for påbygging av karosseri. Overlevert og grundig testet 3.juni 1953, offisielt overlevert og tatt i bruk 1.juli 1953, men den 17. juni kom melding om brann i Corneliussens kaffebrenneri i Hertug Guttorms gate og da ble bilen benyttet. | |
Høytrykksbilen hadde en John Bean høytrykkspumpe som ga 60kg`s vanntrykk i strålespissen. Den var i tjeneste frem til 1971. Da gikk man bort fra høytrykk og over på mellomtrykk som ikke var høyere enn 35 kg i strålespissen. | |
Fra Enevold Hansens memoarer: På forsommeren ble det endelig besluttet å gå til anskaffelse av høitrykksvogn. Etter konferanse med varabrannsjef Hamborgstrøm, Oslo, ble det så bestilt høitrykkspumpe med utstyr i Amerika, for montering her hjemme. Samtidig blir bestilt et Ford chassis, men ved ankomsten viste den seg å være for stor for garasjen og utkjøringen. Den hadde for liten svingradius. Veivesenet overtok så denne, og en Internasjonal av bulldogtypen ble bestilt. |