Da vi begynte å lete for å finne bilder og opplysninger til denne oversikten ble vi fortalt at den første brannbilen på Nøtterøy kom i 1932, en Citroën. Vi syntes imidlertid det var litt rart at den hadde betegnelsen NBV 2 hvis det var den første bilen. Men så, da vi studerte diverse utklipps bøker fra Nøtterøy Brannvesen, kom vi over en reportasje fra Tønsbergs Blads julenummer i 1982 hvor en gammel brannmann; Lars Nilsen; ble intervjuet i forbindelse med at brannvesenet på Nøtterøy hadde eksistert i 50 år. Han fortalte der at han i 1932 ble ansatt som «brannbilchauffør», og hadde til disposisjon 2 bønder som inngikk i vaktordningen, en kasse med slanger, en fotsjaltet Ford 1923-modell og en flunkende ny Citroën med motorsprøyte. Dermed var mysteriet med betegnelsene oppklart Citroënen var altså ikke den første. Vi har ikke klart å finne noen andre opplysninger eller bilder av denne T-Forden, men på internett har vi funnet et bilde av en som vi antar er tilsvarende.
Første gang registrert |
1923 |
Kjennemerke |
NBV 1 |
Vekt |
???? kg. Registrert for 2 personer |
Motor |
2900 ccm – 20Hk – 4syl. – Toppfart 70 km/t |
Pumpe |
|
Annet |
Beredskap i Nøtterøy brannvesen (NBV) fra 1925(?) til 193? |
Ford Model T, som regel omtalt som T-Ford (i USA også kjent som Tin Lizzie), var en bilmodell som ble produsert av Ford Motor Company fra 1908 til 1927.
Model TT Ford Model TT 1923. Bilen på bildet er bygget og brukt som buss i Sverige. Bilde fra internett
Ford Model TT var en større variant av Ford Model T, med en total lastevekt på 1000 kg. Den ble ofte solgt som chassis slik at kjøperen selv kunne bygge karosseri etter behov. Chassiset ble brukt til å bygge til både lastebiler og busser. Den ble masseprodusert mellom 1925 og 1927, men produksjonen startet allerede i 1920 |
Her er en annen variant, vi kan jo drømme om at T-Forden på Nøtterøy så slik ut.
Nøtterøy Historielag 13.07.2017: Ingen brannbil på Nøtterøy i 1925
Midt på 20-tallet gikk det rykter om at Nøtterøy skulle anskaffe brannbil. På forespørsel fra Tønsbergs Blad var kommuneingeniøren hemmelighetsfull da han ble spurt om det. Avisen spurte derfor 3.3. 1925 ordfører Jespersen hva han mente om saken. – Det er ikke aktuelt, svarer han. Det var nærmest en ren tilfeldighet, at vi kom til å se på brandbilen som ble demonstrert ved Kanalen. Det store aber for os her paa Nøterø er at vi ikke har vand nok for en brandbil undtagen langs strændene” sier Jespersen blant annet, og tilføyer at spørsmålet heller ikke vil bli tatt opp med det første. Så gikk det sju år. Noen vil kanskje erindre hvor dårlig stilt det var med brannvesenet da Otto Knudsens hus i Kirkeveien 204 brant ned i 1932, og mor og fire barn brant inne. Da våknet politikerne og det ble fart i beredskapen. Anlegg av det nye vannverk med Akersvannet som kilde var da i full gang.