Det er meldeplikt for arrangementer som avholdes i et byggverk eller på et område som normalt ikke benyttes til slike formål jfr. Brann- og eksplosjonsvernloven av 2002, § 7. Meldeplikten gjelder arrangementer i f. eks skoler, barnehager og andre bygninger, festivaler, show, konserter, dataparty, salgsmesse, loppemarked o.l. i kommunene Færder, Tønsberg, Horten og Holmestrand.
Den som er ansvarlig for arrangementer skal melde fra til VIB senest 6 uker før arrangementet skal avholdes. Skjema arrangement.pdf Noen saker kan falle inn under plan- og bygningslovens bestemmelser. Dette gjelder spesielt der bygningssikkerheten ikke er tilstrekkelig dokumentert, og/eller forutsetningene for bruk av bygning blir vesentlig endret som følge av arrangementet.
Meldingen skal inneholde dokumentasjon som viser hvordan sikkerheten ivaretas, deriblant:
Kommunen ved brannvesenet kan kreve de opplysninger som er nødvendige for å vurdere faren for brann. Det kan også fastsettes nødvendige brannsikringstiltak og begrensninger, herunder krav til ansvarshavende arrangør jfr. Brann- og eksplosjonsvernloven av 2002, § 7 og Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn.
Skjema/melding sendes til:
Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS
Ollebukta 6
3126 TØNSBERG
E-post: post@vibr.no
Se også: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/vil-oke-sikkerheten-ved-store-arrangementer/
veileder-for-sikkerhet-ved-store-arrangementer.pdf