I brev av 12. mai 1937 understreket brannstyret overfor formannskapet at det er uomgjengelig nødvendig å anskaffe en ny brannbil, da den gamle er så skrøpelig at forsikringsselskapene har truet med å forhøye forsikringspremiene i byen. Samtidig henvises det til at Norges Brannkasse vil bevilge kr. 6000 og Arbeidsdepartementet kr. 4000 av brannvernfondet til en ny brannbil i Holmestrand.
Den 2. juli ble så et anbud fra Jøntvedts Auto A/S i Tønsberg godtatt med det forbehold at bilen skulle kunne kjøre opp og ned Nordre Kleiv med 2 tonns belastning. Den måtte også kunne stanses og startes igjen midt i bakken både på opp- og nedtur. Bilen, et Chevrolet lastebilchassis, bestod prøven med glans og ble innkjøpt for kr. 4554. Karosseriet ble bygget av Holmestrand Mek. Verksted og Garage (Søren Brekke) for kr. 4000. Chevroleten gjorde tjeneste i et kvart århundre og endte sine dager som sprøytebil på Hvitstein Stadion.