Første gang registrert |
13.04.1960 |
Kjennemerke |
TB 1, Z-45291 (10.04.1969) |
Vekt |
6340-6790 kg. Registrert for 6 personer |
Motor |
318 cu.in/5200 ccm – 201 Hk |
Pumpe |
Motordrevet frontpumpe, Barton UA-60 2300 l/min |
Annet |
Beredskap i Tønsberg brannvesen (TB) fra 1960 til 1986. Total innkjøpspris for bilen var kr. 85 000,-. Bilen ble restaurert i 2015-2016 |
Mannskapsbil registrert for 6 personer, med frontpumpe av type Barton som gir 2300l/min. og 1000 liters vanntank. I bakrommet sto en bærbar pumpe av merke Ziegler med VW-motor, vekt 180 kg. Det var løse hjul til å sette på pumpen slik at den kunne trilles omtrent som en trillebår, og det fantes også en liten «slede» for å frakte den på snø. I tillegg var det også en mindre, bærbar pumpe; fabrikat Ward Lafrance. Chassis levert av Jespersen og Thon i Tønsberg, og påbygget ble laget hos Levin Hansens Karosserifabrikk, Larvik. Påbygget har stenderverk av ask, og er kledd med aluminiumsplater. Hjulhus og bunnen i påbygg er 2mm galvaniserte plater.
TB1 Dodge har vi hatt med på veteranbrannbiltreff i Oslo (2016), Skien (2018) og Flekkefjord (2021). Kjørt for egen maskin hver gang. Bilen var også med på veteranbrannbiltreffet i Oslo 2024. Gikk som en klokke begge veier.
Etter å ha vært på veteranbrannbiltreff i Flekkefjord 12.-15.august 2021, ble det ved hjemkomst konstatert vann i olje, skikkelig gjørmete. Det ble også sagt det var en ulyd som varierte med hastigheten.
Vinteraktiviteten for VIB-veteranene var da gitt, følgende arbeider ble gjort:
Demontert topplokk begge sider, demontert bunnpanne, topp-pakning h.s. defekt mellom vannkappe og syl nr.4, kontrollert og slipt alle ventiler,
Rengjort for «oljegjørme» overalt vi kunne komme til innvendig i motor
Satt inn nye tennplugger.
Skiftet føler for tempmåler
Demontert starter, rengjort, smurt opp, montert
Skiftet startrele
Skiftet oljetrykksmåler (komplett)
Demontert drivaksel for frontpumpe
Startet motor 12.04.22. Veldig bra
Ulyden som var hørt viste seg å være fra punktert indre, venstre bakhjul. Når luften ble borte, løsnet etter hvert dekket fra felgen, derfor den formen for lyd. Ny slange montert.
Tilslutt ble hele bilen polert, og er 10.mai 2022 klar til ny innsats.
Km.stand 44231.