1932 Indiana
Dato publisert: 06.04.2025 Versjon: 0.10
INDIANA JXB MODEL 85, 1932-MODELL

 

Første gang registret

13.12.1938 (iflg. vognkort)

Kjennemerke

TB 1, ÅBV 1 (29.09.1961), Z-55649 (20.02.1969), LH 6111 (12.06.1974)

Vekt

3730 – 4300 kg. Reg for 2 personer

Motor

Hercules JXB 219 cu.in/3597 ccm – 70 HK (Hercules Motors Corporation)

 

Bilen var i beredskap i Tønsberg brannvesen (TB) fra 1933 til 1959, deretter i Åsgårdstrand brannvesen (ÅBV) fra 1961 til 1974.

Bilen ble restaurert i 1974-1975. Motor ble overhalt i 2022

 

Historikk

Den 23. mars 1934 besluttet brannstyret å gå til innkjøp av en ny brannbil, i fellesskap med Sem kommune

Etter en nøye vurdering av innhentede tilbud og prøvekjøring av chassiser, besluttet brannstyret å gå til innkjøp av et 2 tonns chassis, 1932 modell av merket ”Indiana”, tilbudt av firmaet Christiansen & co., Oslo. Karosseriet ble bygget av Hallenstvedt & co. i Tønsberg, etter tegninger av brannmester Enevold Hansen.

Bilen som kan ta med 10 mann, derav 4 som kan stå bak, ble også utstyrt med 2 bærbare pumper, et skumslukningsaggregat (Kometrør), pluss diverse slanger, stendere, strålerør og annet verktøy. Bilen ble også utstyrt med en 11 meter lang stålstige, laget ved Tønsberg Jernindustri.

Bilen ble levert ferdig lakkert i juni 1934, og da var stallene på stasjonen omgjort til garasjer og en ny æra startet i Tønsberg brannvesens historie. Første utrykning som førstevogn 16/6-1934.

Dette ble også markert ved Tønsberg faste brannvesens 50 års jubileum den 1. Juli 1935.

 

Fra brannmester Peder Enevold Hansens memoarer:

Søndag 2 desember(1934) ved middagstider inntraf et meget alvorlig uhell under en utrykning til Stoltenberg gate 16, idet den nye bil gik rundt idet der skulle svinges inn i Jon Darres gate fra Fayes gate. Gatestenene var en del sleipe efter duskregn og farten for stor i det krappe kryds, og følgen var at bil og mannskap havnet mot veggen til Fayes gate 8, efter å ha tørnet mot kantstenen. 2 mann blev en del skadet, men ikke alvorlig. Sjauføren, som var uskadd, tok straks springmars til stasjonen og hentet den annen bil, og med nytt mannskap fortsatte den avbrudte utrykning. På tilbakeveien blev den veltede bil satt på ret kjøl, og skaden var ikke større en at den ved egen maskin kunne settes inn i garasjen igjen. De skadede mannskaper var i mellomtiden bragt på sykehus for undersøkelse. Det viste sig heldigvis at skadene var ufarlige. De blev så sendt til sine hjem med sykepermisjon inntil videre.

Brannmeldingen viste seg å være falsk alarm.

 

 

Indiana'n ble utrangert i Tønsberg brannvesen i 1959. Bortsatt i Stallen, Farmannsveien i 1959, solgt i 1960 til Ulf Bjerring og Frantz Magnussen for ombygging til lastebil for kr.1700,-. Overtatt av Åsgårdstrand brannvesen og satt til utr.bil 1961 – 1974. Tønsberg kjøpte så bilen tilbake for en symbolsk sum av 1 krone og den står i dag i oppusset og original stand i brannvesenets museum på brannstasjonen i Ollebukta.

  

Indiana’en har vært med på veteranbrannbiltreff i Kristiansund (2015) og Skien (2018). Til Kristiansund lånte vi en bil av Viking Tønsberg for å transportere den, ble litt langt å kjøre for en gammel sliter. Bilen var også med på veteranbrannbiltreffet i Oslo 2024, og gikk på egne hjul både fram og tilbake.

  

På vei til veteranbrannbiltreff i Flekkefjord 12.-15.august 2021 ble det allerede ved Larvik konstatert mye oljesøl og dårlig effekt. Motoren blåste olje ut av motorutluftingen, og hele motorrommet var tilgriset. Bilen ble etterlatt i Larvik, og Viking besørget transport tilbake til Tønsberg.

Så ble det en litt større jobb på Indiana’n, for da vi foretok feilsøking, konstaterte vi dårlig kompresjon på 2 sylindere, og stor lekkasje i eksosventilstyringer, særlig sylinder nr. 3 og 4. I løpet av vinteren ble følgende utført:

Skiftet stempelfjærer, honet sylindere, skiftet eksosventilstyringer og eksosventiler (slipt/tilpasset), slipt innsugsventiler

Kontrollert veiv- og rådelager: OK

Satt inn nye tennplugger

Fylt på ny kjølevæske (ca 7 liter frostvæske)

Startet motor 05.04.22, går veldig pent.

Etter hvert oppdaget vi stor oljelekkasje forkant motor. Demontert bunnpanne, det manglet en bit av pakningen i front. Ny pakning ble laget og bunnpanne montert på nytt. Denne gangen ble det bra.

Skiftet batteri

Justert vandring på clutchpedal.

Prøvekjørt, trekker betraktelig bedre, går fantastisk pent. Bare godlyd å høre.

Laget nytt gulv under batteri/bensintank.

Tilslutt ble hele bilen polert og all messing pusset, og er 10.mai 2022 klar til ny innsats. Indiana’n skal i år kjøre forrest i 17.mai toget på Nøtterøy.

Km.stand 11658.

 

Deler til en så gammel bil, og et motorfabrikat som opphørte I 1999, er ikke hyllevare mange steder. Erik Storm-Olsen; tidligere verksmester i VIB; fikk oppgaven med å skaffe deler, og han har heldigvis en del kontakter i USA som har eller skaffer deler til veteranbil. Der dumpet han borti en som kunne Hercules-motor, og som skjønte med en gang hva vi skulle ha. Stempelfjærer, ventiler og ventilstyringer kom «over dammen». Vi fikk med noen ekstra som han hadde liggende, for «dere er nok de eneste i verden som holder på med en så gammel Hercules-motor nå». Morsomt å vite, og enda en grunn til å ta godt vare på denne bilen. Og det er ikke bare motoren som er sjelden, det finnes ingen andre maken til denne bilen. Den er tegnet av brannmester Enevold-Hansen og bygget hos karosseriverkstedet Hallenstvedt & Co. i Tønsberg. Unik.

 

 

   

          

Tønsbergs Blad 19.04.74:

Indiana'en ble pensjonert i 1952, og pga plassmangel ble den i 1953 solgt til 2 Åsgårdstrandsgutter som ville benytte bilen til festlige arrangementer i badebyen. Etter en stund ble den kjøpt av Borre kommune som brukte den som utrykningsbil frem til 1974.

Indiana'en ble gitt tilbake til TBV på betingelse av at Åsgårdstrand og Borre skal kunne benytte den til spesielle arrangementer, og ble hentet 18.04.74.

 

 

 
INDIANA JXB MODEL 85, 1932-MODELL
Historikk
Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS, Ollebukta 6, 3126 Tønsberg    Telefon 33 00 36 00  org.nr 982 847 796     e-post post@vibr.no
Tilgjengelighetserklæring