SPARKESYKKEL STARTET DØDSBRANNEN PÅ EIK
Nyheter
Lørdag 25. januar 2025, kl 18:54
Kraftig brann ut inngangsdøren er situasjonen som møter brannmannskapene. De slår ned flammene. Røykdykkerne går inn, slokker og søker innvendig. To mennesker og tre hunder blir funnet livløse. De blir tatt ut. Tross gjentatte forsøk på gjenopplivning er fem liv tapt på under en halv time.
Arnt E. Folvik
Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS
Den tragiske brannen 9.september 2024 på Eik, Tønsberg, startet i elektrisk sparkesykkel. Martine (25) og Trym (29), samt tre hunder omkom i boligbrannen. Sparkesykkelen sto til lading i gangen, rett på innsiden av utgangsdøren. Den eneste aktuelle rømningsveien.
Politiets etterforskning har kommet til at brannen startet i eller ved sparkesykkelen og at den ble ladet med feil lader. Produktene er undersøkt av spesialetterforskere hos KRIPOS.

IKKE LA SPARKESYKKEL STÅ I RØMNINGSVEI 

  • KAN PLUTSELIG SELVANTENNE 
  • FØRE TIL EKSPLOSJONSARTET BRANN
  • NÆRMEST UMULIG Å SE FEIL
  • 6 AV 10 BATTERIBRANNER STARTER UTEN LADING

 

TRAGEDIEN MÅ FØRE TIL ØKT BEVISSTHET

Litiumionbatterier kan selvantenne, begynne å brenne helt plutselig, uavhengig av om de står til lading eller ikke. Batteribranner skjer svært sjelden, men på Eik endte det fatalt. Dødsbrannen er den første i Norge, og Norden, knyttet til litiumionbatteri i bolig.

- Tragedien på Eik må føre til økt bevissthet om hvor farlige større litiumionbatterier er når det går galt. Vi anbefaler på det sterkeste at sparkesykkelen eller sykkelbatteriet ikke oppbevares i eller ved rømningsvei, gang, stue, soverom eller kjøkken. En batteribrann må aldri få blokkere din vei til overlevelse. Oppbevar og lad de utendørs, i garasjer eller boder, oppfordrer brannsjef Jan Helge Kaiser. 

 

Siden 2017 er det importert nær 1,2 millioner sparkesykler, sykler og balansebrett med elektrisk motor til Norge, ifølge SSB. I 2023 foretok Kantar en undersøkelse på oppdrag for Norsk brannvernforening, DSB og If. Hele 37 prosent av de spurte sa at de ladet elsparkesykkelen i gangen.

- Brann i kraftige litiumionbatterier i bolig sprer seg vesentlig raskere enn andre boligbranner. Flammene og varmen antenner klær, inventar og annet brennbart nærmest umiddelbart. Dessverre kan det gå så fort at brannen er stor allerede før røykvarslerne piper, sier brannsjef Jan Helge Kaiser.

 

ANDRE MÅ SLIPPE SORGEN

Familien må leve med den grusomme konsekvensen av sprakesykkelbrannen, men vil hindre at tragedier rammer andre. De ønsker derfor åpenhet om årsaken til brannen som tok livet av Martine.

- Mammahjertet blør for Martine, hun var ei som ønsket gjøre en forskjell både for seg selv og for andre, men som ikke ble helt ferdig. Derfor, i hennes ånd skal vi i familien og gode venner gjøre alt for å forebygge andres skjebner, ved å fortelle at større oppladbare litiumbatterier bokstavelig talt er livsfarlige, sier Anca Håkestad mor til Martine. 

 

- To menneskeliv, tre hundeliv og alt inne i rekkehuset i tre etasjer tapt på grunn av brann i en forbanna elsparkesykkel som ble ladet inne, oppsummerer Anca Håkestad. 

 -Ingen sparkesykler bør lades inne. Andre må slippe å ende i den bunnløse sorgen vi fortsatt er i 4 måneder etter brannen 9.september. Der vår himmelskatt Martine døde, sammen med vennen Trym og de tre hundene Bella, Balder og Ares, sier mammaen til Martine. 

 

8 BATTERIBRANNER
- Vi ser en økning i brannhendelser med disse batteriene i vårt område. VIB håndterte åtte i løpet av sommerhalvåret i fjor. Selv om litiumionbatterier svært sjelden tar fyr, er det ikke akseptabelt at to unge mennesker mistet livet på grunn av batteribrann. Vi må gjøre alt vi kan for å spre li-ion-vett, sier brannsjef Jan Helge Kaiser.

 

Fra 2018 til i dag har litiumionbatterier til lette framkomstmidler startet eller vært involvert minst 171 bygningsbranner i Norge. 20% av brannene spredte seg utover rommet der den startet. 

Ved 4,4% av batteribrannene måtte personer ha aktiv hjelp av brannmannskaper for å komme seg trygt ut. Det er høyere enn ved alle andre bygningsbranner (2,8%), ifølge DSB. 

 

MINDRE ENN ETT MINUTT

En hvesende eller fresende lyd og gassing fra batteriet er ofte de første tegnene på en mulig livsfarlig situasjon. Du kan ha mindre enn ett minutt på å rømme ut fra brann i litiumionbatteri, i følge amerikanske Fire Safety Research Institute. Enkelte ganger eksploderer de brennbare gassene fra batterier som feiler, kraften kan blåse ut vinduer og skade personer i boligen.
Batterier som tar fyr, er ofte utsatt for:

  • Fysisk skade
  • Elektrokjemisk feilbruk, som overlading eller utladning
  • Høy- eller lav temperatur i omgivelsene
  • Intern kortslutning

I tillegg kan batteriene være av dårlig kvalitet, ha produksjonsfeil, eller at sykkelen er manipulert for å øke rekkevidde eller hastighet.

 

DØDE AV BRANNRØYK

De pårørende forteller at det unge paret på Eik døde av giftig brannrøyk, kullosforgiftning, ifølge obduksjonsrapporten. I de til nå vanligste boligbrannene kan du være satt ut av spill tre til fire minutter etter brannstart. Brannrøyken hindrer deg i å se, forgifter deg, - du taper bevisstheten, og muligheten til å rømme. Døden inntreffer etter 5-6 minutter. Branner i større litiumionbatterier kan true liv i løpet av enda kortere tid. ­Eksploderer batterigassene kan det være over på ett tiendelssekund. 
Generelt er risikoen for å omkomme 55% lavere i bolig med fungerende røykvarsler, enn uten.
 

FEM LIV
Kl.07.47.25 mandag 9.september 2024 utløses en røykvarsler tilkoblet trygghetsalarm. 
29 sekunder senere, 
kl.07.47.54 ringer naboer brannvesenets nødnummer 110. De ser det brenner og frykter det er folk inne i boligen. Naboer får opp inngangsdøren i håp om å kunne redde, i neste sekund står et flammehav ut døra. 
Det er situasjonen som møter brannmannskapene. De slår ned flammene. Røykdykkerne går inn, slokker og søker innvendig. To mennesker og tre hunder blir funnet livløse. De blir tatt ut. Tross gjentatte forsøk på gjenopplivning er fem liv tapt på under en halv time.

 

SPARKESYKKELEN

Brannmannskapene rapporterte tidlig at batteriet til sparkesykkelen definitivt hadde vært medvirkende i den voldsomt raske brannen på Eik. Det var brent hull i aluminiumen under batteripakken på sykkelen. Aluminium smelter ved 660 grader. Batteriet brenner med en temperatur fra 500 – 1000 grader. Røykdykkerne fjernet sparkesykkelen fra entréen for å få uhindret innsatsvei i søket etter de inne i boligen. 

 

ALDRI I RØMNINGSVEI!

Feil kombinasjon av lader og batteri er direkte farlig. Jo kraftigere batteriet er, desto mer dødsfarlig kan energipakken være. Større litiumionbatterier skal aldri oppbevares i rømningsvei eller oppholdsrom. Særlig batterier med celler av lav kvalitet eller produksjonsfeil er oftere involvert i branner internasjonalt. Fysisk skade, hjemmemekking, fukt, samt høy eller lav temperatur i omgivelsen øker brannfaren for alle typer litiumionbatterier. 

Straks før et litiumbatteri tar fyr, er det ofte noen forvarsler. Da må du handle umiddelbart for i ytterste konsekvens redde liv og redusere brannfaren:

 

TEGN PÅ EN LIVSFARLIG SITUASJON
RØYK:
Hvis batteriet eller enheten ryker, har brann allerede startet: 

  • Kom deg ut og lukk døra bak deg!
  • Varsle andre i fare og ring 110 umiddelbart
  • Hold deg ute og ikke prøv å slukke brannen selv

 

ALVORLIGE FARESIGNALER:
Lyd:
Det er rapportert at litiumbatterier rett før de tar fyr kan lage hvesende, fresende eller knitrende lyder.

Lukt:

Hvis du merker en sterk eller uvanlig lukt fra batteriet, kan det også være et tegn på at det er i ferd med å ta fyr.

 

SVIKT SOM KAN VÆRE FARLIG 

Oppsvulming:
Et litiumbatteri som buler, svulmer eller lekker er vanlig tegn på at det svikter. Oppdager du det, ikke bruk batteriet, ta det ut i friluft med god avstand til brennbart. 

 

Varme:
Det er normalt at batterier blir litt varme under lading eller bruk. Kjennes batteriet ekstremt varmt, er det en sjanse for at det er noe galt. Vær på vakt.

 

Ytelse: 
Hvis batteriet ikke lader fullt eller tar lengre tid å lade, kan dette være et tegn på at det er i ferd med å svikte.

 

Hva gjør du ved tegn på svikt:

Skru av enheten umiddelbart og trekk ut støpselet om batteriet står til lading. Få batteriet ut av huset og la det ligge utendørs. Kontakt enhetens produsent eller forhandler for videre instruksjoner.

 

SEND INN BEKYMRING

Har du opplevd brann eller svikt på dine litiumbatterier, rapporter hendelsen via myndighetens nettside https://farligeprodukter.no/innmelding/bekymring

Det kan bidra til at farlige batterier/produkter fjernes fra markedet i Europa. 

 

KASSERING AV LITIUMBATTERI

Batterier skal ikke kastes i søppelkasser for vanlig avfall. Alt for mange branner i renovasjonsbiler og på avfallsmottak starter med batterier i restavfallet. Absolutt alle typer brukte batterier skal leveres til gjenvinning. Enten til forhandler eller på gjenvinningsstasjon. Skadde batterier anbefales levert til gjenvinningsstasjon. De har best kompetanse på trygg håndtering. Her kan levere batterier i din kommune:

https://sortere.no/avfallstype/Batteri/9

 

6 AV 10 BLE IKKE LADET, MEN RISIKO ØKER VED LADING
Undersøkelser utført av brannvesenet i New York viser at alvorlige branner oftere starter i batterier som ikke står til lading (59%) enn de som gjør det (41%).  «Undersøkelsen av 268 branner i 2023 med totalt 18 døde og 159 skadde, understreker viktigheten av å ikke oppbevare elsykkelbatterier eller elsparkesykler i rømningsveien, selv når de ikke er til lading.» skriver NY Fire Department. Ved lading tilføres batteriet energi. Denne energien kan være med på å akselerer den termiske prosessen, gjøre den mer voldsom. 

 

KJØP KORREKT OG TESTET UTSTYR

Det er vanskelig å oppdage at et batteri er utsatt for skade eller feilbruk. Har du mistanke om at noe kan være feil må du få profesjonelle til å sjekke. Batterireparasjoner og bytte av battericeller på egenhånd er risikosport. Det gjelder også kjøp av brukte batteripakker uten at de er kontrollert for skader eller feil av kompetente folk. Styr unna ombyggingssett/ladere/batterier fra useriøse nettbutikker fra deler av verden uten produktkontroll eller sertifisering. Kjøp korrekt og testet utstyr hos seriøse og ansvarlige forhandlere. 

 

Vi har ingen å miste!

Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS, Ollebukta 6, 3126 Tønsberg    Telefon 33 00 36 00  org.nr 982 847 796     e-post post@vibr.no
Tilgjengelighetserklæring