TRE DAGER MED UNØDIG BRANNALARM FRA SAMME BYGG
Nyheter
Torsdag 26. oktober 2023, kl 17:26
Arnt E. Folvik
Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS
100 ansatte i fire virksomheter måtte evakuere på grunn av brannalarm tre dager på rad. Totalt unødvendig, for det var aldri brann i kontorbygget i Tønsberg.

Eiere og brukere av bygg hvor brannalarmanlegget varsler 110 direkte er forpliktet til å sikre at innleide firmaer som utfører arbeider ikke utløser alarmen unødvendig.

 Leietakerne misliker sterkt de unødige alarmene som fører til at de må stå ute å fryse, isteden for å få gjort kontorarbeidet.

 - Vi i brannvesenet er også fortvilet over de mer enn 1200 unødige utrykningene til nå i år. Mest fordi det kan føre til at ansatte i virksomheter og beboere velger å ikke evakuere som de skal hver gang brannalarmen går, sier Kristine Palm leder i forebyggende avdeling i VIB.

 

SJU PÅ TRE DAGER

I kontorbygget på Korten har alarmen gått sju ganger i løpet av tre dager denne uka.

Den første mandag kl.15.12, skyldes trykkfall på sprinkleranlegget. Ingen i bygget kan lastes for denne alarmen.

 Tirsdag kl.15.46 rykket brannmannskapene ut etter en ny automatisk brannalarm fra stedet til 110-sentralen, og de ansatte evakuerte ut.
- Unødig alarm som skyldtes rivningsarbeider i andre etasje. Nær 1000m2 er under ombygging. Detektorer er tildekket og branntavla viste 57 feil. Vi var i kontakt med de ansvarlige og ba de sikre at arbeidene ikke førte til flere unødige brannalarmer, sier brannmester Steinar Holm.

 - Etter at brannvarslingsanlegget var tilbakestilt og brannmannskapene hadde dratt gikk alarmen ytterligere to ganger før jeg gikk hjem fra jobb, forteller én leietaker.

110-sentralen mottok automatisk brannmelding fra kontorbygget fem ganger tirsdag, kl.15.44, kl.16.09, kl.16.16, kl.17.11 og kl.17.28. De fire siste førte ikke til brannutrykning.

 

Onsdag morgen kl. 07.42 kom nok en automatisk brannalarm fra bygget.

 - Vi rykket ut, ansatte hadde evakuert ut. Flere detektorer var utløst unødig som følge av rivningsarbeidene, sier brannmester Steinar Holm.

 

UNNGÅ UNØDIGE BRANNALARMER

  • Brannvarslingsanlegg med direkteoverføring til 110- sentralen sikrer tidlig varsling og er viktig for brannsikkerheten, sier Kristine Palm leder av forebyggende avdeling i VIB.

Hun presiserer at eiere og brukere av bygg med alarm tilknyttet 110 er forpliktet til å:

  • Ha et system som sikrer at innleide firmaer ikke utløser alarmen unødvendig.

    -VIB sender faktura for slike utrykninger. Gebyret er på kr.6000,- + mva., økes med 3000,- for hver unødig utrykning til samme alarmkunde. Gebyret er fastsatt av representantskapet i VIB. De fire ordførerne i kommunene Holmestrand, Horten, Tønsberg og Færder utgjør representantskapet, forklarer Kristine Palm.

    Hun sier at alarmkundene også er forpliktet til å:
  • Varsle 110 sentralen ved falsk alarm, å ringe nødnummer 110 uansett årsak. Det kan bidra til at brannvesenet slipper å rykke ut unødig.
  • Til enhver tid å holde 110-sentralen oppdatert på all informasjon som er avgjørende for at alarmen skal kunne håndteres jfr. kontrakten. Informasjon om bygget, om kontaktpersonerlagring av farlig stofferog evt. opplysninger om personer som trenger assistert rømningmå alltid være oppdatert. Endringer av kontaktpersoner sendes på epost: post@sorost110.no

Ansvarshavende/kontaktpersoner må møte ved behov på utrykningsadressen så raskt som mulig. Derfor må listen over kontaktpersoner være oppdatert hos 110.

FLERE TILTAK MOT UNØDIGE ALARMER

For å eliminere feil og forhold som kan forårsake alarm og eventuelle unødige utrykninger, må alarmkundene vurdere tiltak som:

-  Skifte til en mer hensiktsmessig detektortype

-  En mer hensiktsmessig plassering av detektoren

-  Forbedre kjøkkenavtrekket over komfyren

-  Montere mulighet for avstilling av alarmen i leiligheten

-  Justere detektorens følsomhet (innenfor lovlige krav)

-  Oppgradere/skifte brannalarmanlegget

Eventuelle tiltak skal vurderes i samråd med og evt. omprosjekteres av kvalifiserte firmaer på brannvarslingsanlegg.

Forebyggende avdeling vil også kunne bistå med veiledning dersom det er behov. Så sent som i september ble disse rådene sendt til alle kunder med brannalarm og direkte varsling av 110-sentralen i VIBs område.

I tillegg følger VIB opp kunder med gjentatte unødige alarmer. Månedlig ringes 20-30 byggeiere for å veilede de til forbedringer.

- Telefonsamtalene tas godt imot, og alle er enige om at verken eiere, brukere, beboere eller VIB er tjent med unødige alarmer. Eller kort sagt; gjentatte unødige alarmer er farlig da færre evakuerer og man bruker lengre tid, avslutter Kristine Palm.

Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS, Ollebukta 6, 3126 Tønsberg    Telefon 33 00 36 00  org.nr 982 847 796     e-post post@vibr.no
Tilgjengelighetserklæring