Eiere og brukere av bygg hvor brannalarmanlegget varsler 110 direkte er forpliktet til å sikre at innleide firmaer som utfører arbeider ikke utløser alarmen unødvendig.
Leietakerne misliker sterkt de unødige alarmene som fører til at de må stå ute å fryse, isteden for å få gjort kontorarbeidet.
- Vi i brannvesenet er også fortvilet over de mer enn 1200 unødige utrykningene til nå i år. Mest fordi det kan føre til at ansatte i virksomheter og beboere velger å ikke evakuere som de skal hver gang brannalarmen går, sier Kristine Palm leder i forebyggende avdeling i VIB.
SJU PÅ TRE DAGER
I kontorbygget på Korten har alarmen gått sju ganger i løpet av tre dager denne uka.
Den første mandag kl.15.12, skyldes trykkfall på sprinkleranlegget. Ingen i bygget kan lastes for denne alarmen.
Tirsdag kl.15.46 rykket brannmannskapene ut etter en ny automatisk brannalarm fra stedet til 110-sentralen, og de ansatte evakuerte ut.
- Unødig alarm som skyldtes rivningsarbeider i andre etasje. Nær 1000m2 er under ombygging. Detektorer er tildekket og branntavla viste 57 feil. Vi var i kontakt med de ansvarlige og ba de sikre at arbeidene ikke førte til flere unødige brannalarmer, sier brannmester Steinar Holm.
- Etter at brannvarslingsanlegget var tilbakestilt og brannmannskapene hadde dratt gikk alarmen ytterligere to ganger før jeg gikk hjem fra jobb, forteller én leietaker.
110-sentralen mottok automatisk brannmelding fra kontorbygget fem ganger tirsdag, kl.15.44, kl.16.09, kl.16.16, kl.17.11 og kl.17.28. De fire siste førte ikke til brannutrykning.
Onsdag morgen kl. 07.42 kom nok en automatisk brannalarm fra bygget.
- Vi rykket ut, ansatte hadde evakuert ut. Flere detektorer var utløst unødig som følge av rivningsarbeidene, sier brannmester Steinar Holm.
UNNGÅ UNØDIGE BRANNALARMER
Hun presiserer at eiere og brukere av bygg med alarm tilknyttet 110 er forpliktet til å:
Ansvarshavende/kontaktpersoner må møte ved behov på utrykningsadressen så raskt som mulig. Derfor må listen over kontaktpersoner være oppdatert hos 110.
FLERE TILTAK MOT UNØDIGE ALARMER
For å eliminere feil og forhold som kan forårsake alarm og eventuelle unødige utrykninger, må alarmkundene vurdere tiltak som:
- Skifte til en mer hensiktsmessig detektortype
- En mer hensiktsmessig plassering av detektoren
- Forbedre kjøkkenavtrekket over komfyren
- Montere mulighet for avstilling av alarmen i leiligheten
- Justere detektorens følsomhet (innenfor lovlige krav)
- Oppgradere/skifte brannalarmanlegget
Eventuelle tiltak skal vurderes i samråd med og evt. omprosjekteres av kvalifiserte firmaer på brannvarslingsanlegg.
Forebyggende avdeling vil også kunne bistå med veiledning dersom det er behov. Så sent som i september ble disse rådene sendt til alle kunder med brannalarm og direkte varsling av 110-sentralen i VIBs område.
I tillegg følger VIB opp kunder med gjentatte unødige alarmer. Månedlig ringes 20-30 byggeiere for å veilede de til forbedringer.
- Telefonsamtalene tas godt imot, og alle er enige om at verken eiere, brukere, beboere eller VIB er tjent med unødige alarmer. Eller kort sagt; gjentatte unødige alarmer er farlig da færre evakuerer og man bruker lengre tid, avslutter Kristine Palm.