Unngå brann i båt
Nyheter
Tirsdag 30. juli 2019, kl 00:30
Arnt E. Folvik
Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS
For brannsikkerheten i båt er du selv, ditt mannskap og utstyret du har ombord aller viktigst. Om uhellet skulle være ute, står utfordringer i kø på et blunk. Faktum er at de ombord er sørgelig alene med problemene. Det gjelder og hjelper å være forberedt.

Forebygg brann:

Søl ikke bensin eller olje.

Elektriske anlegg, koke- og varmeapparater må installeres og repareres av fagfolk.

Ildsfarlig væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres.

Kontroller diesel og bensinslanger jevnlig, og bytt ut ved behov.

Luft ut motorrom. Bruk luktesansen, søk etter lekkasjer.

Stopp motoren straks hvis du merker lekkasje: Eksplosjonsfare.

Stopp motoren og kutt tenning, kok/varme når du skal fylle bensin eller olje.

Ha minst ett 2-kilos pulverapparat til brannslukking lett tilgjengelig.

Steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet.

Tøm askebegre.

Overnatter du i båten monter røykvarsler. Sjekk at den fungerer jevnlig.

 

Ved brann:

Mindre tilløp kan du prøve å slukke med pulver eller skumapparat.

Ha flytemidler på eller klar til bruk. Alle må være forberedt på å hoppe til sjøs. En brann i båt går uhyre raskt. Ved brann i egen/naboens båt vær forberedt på å løsne fortøyninger hurtig. 

 

Gass og kullos

  • Maks tillatt lengde på gasslange er kun 1,2 m i båt. Du kan ha 1,2m fra gassbeholder til røropplegget, så nye 1,2m fra rør til gassapparatet. Slange sjekkes hvert år, byttes hvert 2. til 5. år avhengig av slitasje, miljøpåvirkning, sollys, osv.
  • Du kan ha inntil 22 kg gass i båten.
  • Gassanlegg, koke/varmeapparater må installeres, kontrolleres og repareres av fagfolk
  • Installer gassvarsler
  • Vær oppmerksom på gasslekkasjer: Eksplosjonsfare.
  • Skap/kasse for gassbeholder må ha drenering til det fri.

 

Propangass synker ned i bunnen av båten, ved lekkasje. Gassvarsler kan øke sikkerheten. Dersom gassapparater brukes innendørs er det livsfarlig om det er dårlig

luſting. Forbrenningen bruker oksygen og de som oppholder seg i et tett rom kan bli kullosforgiftet og kvalt. Mange har i tillegg aggregat og dieseldrevet varmeapparat i båten. Den luktfrie gassen kullos (CO) er vanskelig å oppdage, særlig når man sover. Monter en CO-varsler hvis du bruker slike innretninger.

 

Du plikter å følge småbåtloven

  • 22.Beskyttelse av sikkerheten og helsen til personer om bord

På enhver fritidsbåt skal det finnes slikt utstyr og slike innretninger, samt være truffet slike forholdsregler, som er nødvendig for å beskytte sikkerheten og helsen til personer om bord. Det skal særlig sørges for at fare for brann og eksplosjon forebygges, og at tekniske innretninger og utstyr om bord på fartøyet er konstruert, oppstilt og forsynt med verneinnretninger slik at personer om bord er vernet mot skade på liv og helse.

I tillegg kan klassifikasjonsselskap eller båtprodusent ha forskrifter og forskrifter. En oversikt over alle lovkrav og forskrifter knyttet til fritidsbåt finner du her: https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/lover-og-forskrifter/

 

Sikkerhetsforskrifter forsikringsselskap

Ingen forsikring er vilkårsløs. Alle selskapene krever at du har minst ett brannslokningsapparat i båter med motor. Er båten over 10m må du ha to.

Selv i båter uten motor krever de slukkemidler om du har kokeapparat, varmeapparat, kjøleskap og lignende utstyr, eller utstyr drevet med brannfarlig væske eller gass.

Brannslukningsutstyr skal være i god stand og klar til øyeblikkelig bruk og være lett tilgjengelig fra førerplassen. Apparat(ene) må kontrolleres ifølge fabrikantens anvisning.

 Pulver eller skum

Likestilte som slokkeutstyr. Pulver, lettere å bruke fordi du ikke må treffe brannen like presist som med skum. Pulverstøvet legger seg over flammene og kveler dem. Vannbasert skum kveler og kjøler ned brannen. Pulverslokkere tåler frost uten å bli ødelagt. Skumslokkere må lagres frostfritt.

Apparater er merket med hvilke typer branner de egner seg til å slukke i:
Klasse A - organiske materialer som tre, papir, tekstiler etc.
Klasse B - væsker som bensin, olje, lakk, maling etc.
Klasse C - gasser som propan, butan, metan etc.
Klasse D - metaller (lite brukt)
Klasse F – matoljer/frityr

I båten skal du dekke A,B,C. Apparatet må jevnlig kontrolleres med tanke på korrosjon og at det er trykk på beholderen. Vend apparatet et par ganger i året for å unngå at pulveret klumpes og pakkes sammen grunnet vibrasjoner i båten.

 

Pulverapparat skal ha service hvert 10 år, skum hvert 5 år. De varer ikke evig.

Ett tips:
Hvis brannklassifiseringen på din slukker er ABE, eller den har effektklassifisering I,II, eller III og DBE 230 nummer er den fra 1997 eller eldre.

 

Har du innenbords motor bør det installeres fastmontert slukkeanlegg. Slike anlegg kan være automatiske, eller fjernutløses slik at man slipper å åpne motorrommet. I tillegg skal alle båter ha montert minimum en 2 kg brannslukker.

 

Brann i havna

Oppdager du brann i en fortøyd båt. Ring uansett 110. Spredningsfaren er ekstrem, derfor må du varsle brannvesenet.

Fjern om mulig tilstøtende båter.

Om det er trygt kan du prøve å slukke/dempe brannen med hageslangen på piren. Ha vinden ryggen.

Varmeutviklingen vil du kjenne og naturlig trekke deg unna. Røyken er svært giftig og for ofte utsetter gode hjelpere seg for stor fare. Du bør også ha eksplosjonsfaren i bakhodet.

 
De siste årene er det blitt meldt oppunder 10.000 større og mindre skadetilfeller med fritidsbåter årlig i Norge. Erstatningene har ligget på drøyt 450 millioner kroner og brann i båt står for omlag 6,8% av utbetalingene.

 

I 2018 rykket landets brannvesen ut til 85 båtbranner, bildet viser antallet pr mnd. Langt flere båter brant, flere hendelser ble også håndtert av Redningsselskapet, noen båter sank og ved et stort antall ble tilløpet slukket ombord uten behov for annen hjelp. 

Får ilden tak, er det i realiteten kjørt i en fritidsbåt. Heldigvis er det få hendelser som tar liv. Brannvesenet prøver å slokke effektivt, samt hindre at fartøyet synker og dermed forurenser. Små tilløp kan du slokke selv, ved stor brann hopp i havet og svøm bort for livet.

 

 

Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS, Ollebukta 6, 3126 Tønsberg    Telefon 33 00 36 00  org.nr 982 847 796     e-post post@vibr.no
Tilgjengelighetserklæring